Salgsbetingelser
Allmänna försäljningsvillkor
Inledning
Detta köp regleras av nedanstående standardvillkor för distansköp av varor till konsumenter över internet. Konsumentköp på distans regleras huvudsakligen av Konsumentköplagen, Distans- och hemförsäljningslagen, Marknadsföringslagen, Avtalslagen samt Lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster. Dessa lagar ger konsumenten tvingande rättigheter som inte kan begränsas genom avtal. Villkoren i detta avtal ska inte uppfattas som en inskränkning av konsumentens lagstadgade rättigheter, utan beskriver parternas viktigaste rättigheter och skyldigheter vid köpet.
Villkoren är framtagna med stöd av Konsumentverket (www.konsumentverket.se) och kan kompletteras med deras vägledningar.
1. Avtalet
Avtalet består av dessa försäljningsvillkor, information som lämnats i beställningsprocessen samt eventuella särskilt överenskomna villkor. Vid motstrid mellan uppgifter ska särskilt avtalade villkor gå före, förutsatt att de inte strider mot tvingande lagstiftning.
Avtalet kompletteras även av tillämplig lagstiftning som reglerar köp mellan näringsidkare och konsumenter.
2. Parterna
Säljare är Wisely Company AS, Kong Sigurds gate 20, 4345 Bryne, Norge, e-post: post@wisely-company.no, telefon: +47 907 79 279, organisationsnummer: 559532-7585, hädanefter benämnd säljaren.
Köpare är den konsument som genomför beställningen, hädanefter benämnd köparen.
3. Pris
Angivet pris för varan och tjänster är det totala pris köparen ska betala. Detta pris inkluderar alla skatter och avgifter. Eventuella ytterligare kostnader som inte har informerats om innan köpet ska inte belasta köparen.
4. Avtalets ingående
Avtalet är bindande för båda parter när köparen skickat sin beställning till säljaren.
Avtalet är dock inte bindande om felaktigheter som skriv- eller knapptryckningsfel förekommer i säljarens erbjudande i beställningssystemet eller i köparens beställning, och den andra parten insåg eller borde ha insett detta.
5. Betalning
Säljaren kan kräva betalning från och med det att varan skickas.
Vid betalning med kredit- eller betalkort kan säljaren reservera beloppet vid beställningstillfället. Kortet debiteras samma dag som varan skickas.
Vid fakturabetalning utfärdas fakturan vid leverans och betalningsvillkoren framgår av fakturan, normalt med 14 dagars betalningstid.
Köpare under 18 år kan inte betala mot faktura.
6. Leverans
Leverans anses fullgjord när köparen eller dennes ombud tagit emot varan.
Om inget leveransdatum anges i beställningssystemet ska varan levereras utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter beställningen, om inget annat avtalats. Varan levereras till köparen såvida inget annat avtalats.
7. Riskövergång
Risken för varan övergår på köparen när varan tagits emot enligt punkt 6.
8. Ångerrätt
Om inte annat avtalats, har köparen ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen.
Köparen måste meddela säljaren att ångra köpet inom 14 dagar från att ångerrätten börjar gälla. Samtliga kalenderdagar räknas. Om sista dag är helgdag förlängs tiden till nästa vardag.
Ångerrätten anses utnyttjad om meddelandet skickas inom tidsfristen och bör ske skriftligen (e-post, brev eller standardformulär).
Ångerrätten börjar gälla:
Vid köp av enstaka varor från dagen efter varan mottagits.
Vid abonnemang eller regelbundna leveranser från dagen efter första leveransen.
Vid flera leveranser från dagen efter sista leveransen.
Ångerrätten förlängs till 12 månader om säljaren inte informerat om ångerrätt och standardformulär före avtalets ingående.
Vid utnyttjande av ångerrätt ska varan returneras inom 14 dagar från meddelandet. Köparen står för returfrakten om inget annat avtalats eller informerat. Säljaren får inte ta ut avgift för ångerrätten.
Köparen kan prova varan på ett skäligt sätt utan att förlora ångerrätten, men överdriven användning kan medföra ersättningsskyldighet för värdeminskning.
Säljaren ska återbetala köpesumman utan dröjsmål, senast 14 dagar efter meddelande om ångerrätt, med rätt att hålla inne betalning tills varan återlämnats eller bevis på retur visats.
9. Försening och utebliven leverans
Om säljaren inte levererar i tid och det inte beror på köparen, har köparen rätt att kräva fullgörelse, häva avtalet, hålla inne betalning och/eller kräva skadestånd enligt Konsumentköplagen.
Krav bör meddelas skriftligt för bevisning.
10. Fel och reklamation
Om varan är felaktig ska köparen reklamera inom skälig tid, senast 2 månader efter att felet upptäcktes. Reklamation får göras inom 3 år från leverans om inte annan garanti anges.
Vid fel kan köparen kräva åtgärd, omleverans, prisavdrag, hävning eller skadestånd.
Reklamation bör ske skriftligen.
11. Säljarens rättigheter vid köparens avtalsbrott
Vid utebliven betalning eller andra avtalsbrott kan säljaren hålla inne varan, kräva betalning, häva avtalet och kräva skadestånd.
Ränta och avgifter kan tas ut vid försenad betalning i enlighet med svensk lag.
12. Garanti
Eventuell garanti från säljare eller tillverkare utgör ett komplement till köparens lagstadgade rättigheter.
13. Personuppgifter
Säljaren ansvarar för personuppgifter och behandlar endast nödvändiga uppgifter enligt GDPR och svensk personuppgiftslagstiftning. Uppgifterna delas endast vid behov för avtalets genomförande eller enligt lag.
14. Tvistlösning
Eventuella klagomål ska i första hand riktas till säljaren för försök till lösning. Om detta misslyckas kan konsumenten vända sig till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
EU-kommissionens online-tvistemålsportal finns här: http://ec.europa.eu/odr.